Digitala hemtjänstbesök ger värde för äldre och personal i Åmåls kommun

Utmaningar inom äldreomsorgen 

Åmåls kommun står, som många andra kommuner, inför utmaningar i äldreomsorgen. En åldrande befolkning, ensamhet och isolering bland äldre samt svårigheter att rekrytera personal är några av de utmaningar som behöver lösas. Samtidigt finns det en ambition att stärka individens självständighet och trygghet i vardagen – utan att tumma på kvaliteten i omsorgen. 

För att finna lösning på utmaningarna genomförde Åmåls kommun ett pilotprojekt inom hemtjänsten där tillsynsbesök gjordes via Komp Pro.  

Komp Pro är en kommunikationslösning speciellt utformad för personer som har svårt med digital teknik. Den möjliggör meningsfull kontakt mellan omsorgspersonal, omsorgstagare och dess närstående.  Tack vare att Komp Pro är så enkel att använda ökar förutsättningarna för socialt umgänge och digital inkludering, vilket motverkar ofrivillig ensamhet.  

Projektet initierades och leddes av enhetschefen Anne-lee Haglund, tillsammans med Pernilla Svan och Malin Andrésson-Bååt som båda är specialistundersköterskor i välfärdsteknik. Syftet med pilotprojektet var att undersöka hur Komp Pro kan förbättra vardagen för både den äldre och för personal. Resultaten har gett flera värdefulla insikter. 

Trygghet och enkelhet för den äldre

Projektet visade hur digitala möten via Komp Pro kan göra stor skillnad för äldre med hemtjänstinsats. Ett exempel är en person med två fysiska tillsynsbesök per dag som initialt var skeptisk till att använda Komp Pro. Han uttryckte en önskan att ”ha personal som hittar mig” om något skulle hända honom.  När han förstod att rutinen med de digitala besöken kunde möta det behovet blev han tryggare och efter några dagars användning började han uppskatta de digitala samtalen. ”Samtalen och tillsynen via Komp Pro bidrog till att han fick en känsla av delaktighet och trygghet”, säger Pernilla.  

Enkelheten och anpassning till en mer analog användare bidrog också till att Komp Pro snabbt accepterades. Personalen överraskades av den äldre mannens ökade självständighet då han på eget initiativ började informera om sina dagliga aktiviteter. 

”Vi använde Komp Pro hemma hos mannen med kognitiv svikt. Det ledde till att personalen
inte behövde påminna vilken tid han skulle till Täffpunkten eller liknande, för det berättade han själv.”

Pernilla Svan
Specialistundersköterska välfärdsteknik

Digitala tillsynsbesök sparar restid och resurser och bidrar till förebyggande arbete

Att planera och genomföra digitala tillsynsbesök via Komp Pro sparar både restid och resurser säger både Pernilla och Anne-lee. De menar att i förlängningen skulle det innebära möjligheter till en förbättrad arbetsmiljö. 

Ett annat värde som enhetschefen Anne-lee poängterar är möjligheten att på sikt arbeta mer förebyggande med stöd av Komp Pro.  Hon har sett att de fysiska hembesöken i kombination med de digitala ger en bättre relation med omsorgstagaren. Förutom att Komp Pro stöttar socialt behov underlättar det för personalen att se skillnader i hälsotillstånd.  

Personalen upplevde även att Komp Pro stärker familjebanden då anhöriga lättare kan inkludera den äldre i familjelivet, bland annat genom att dela bilder och filmer. 

Framgångsfaktorer och lärdomar av Komp Pro i hemtjänst 

Anne-lee, Pernilla och Malin lyfter följandeframgångsfaktorer:  

àEngagemang från ledningen. En engagerad enhetschef och två specialistundersköterskor gjorde att Komp Pro blev installerad och användes, även hos den mest skeptiska användaren. 

àInvolvera personalen tidigt. Personalens acceptans och förståelse är avgörande för framgång. 

àTydlig kommunikation och utbildning. För att beskriva nyttan för personal och de äldre var det viktigt att demonstrera produkten och beskriva dess funktioner på ett enkelt sätt. 

àVåga testa och misslyckas. Pilotprojektet gav utrymme att testa och anpassa utifrån individens behov vilket bidrog till en framgångsrik tillämpning av Komp Pro. 

àFrämja relationer. Även digitala möten kan stärka relationer, både mellan äldre och personal och mellan äldre och anhöriga. 

”Kom Pro är enkel. Och enkelheten gynnar användaren. Det pratar ju många om, att man behöver inte
göra någonting. Man bara man bara svarar eller är i närheten liksom.” 

Pernilla Svan 
Specialistundersköterska välfärdsteknik   

Linda Björk är ansvarig hos Abilia för projektet med Åmåls hemtjänst. Hon säger ”Komp Pro är enkel för användarna i båda ändar. De äldre har bara en knapp och vårdpersonalen har ett mycket enkelt gränssnitt som de jobbar i. Det tog bara en liten stunds genomgång för vårdpersonalen, sedan var dom igång!” 

Pilotprojektet i Åmål visar att välfärdsteknik såsom Komp Pro inte bara kan vara ett verktyg för att effektivisera hemtjänsten och bidra till bättre omsorg, utan även en möjlighet att skapa en mer meningsfull och självständig tillvaro för våra äldre. Genom att våga prova nya vägar kan framtidens äldreomsorg bli både tryggare och mer engagerande – för såväl äldre som personal och anhöriga.

Vill du veta mer om Komp Pro och hur du kan använda det i din kommun?

Kontakta Henrik för mer information

Försäljningschef Komikapp  

Telefon: 0705-66 20 37
Mail: henrik.vingevik@komikapp.se

Komp Pro - digital hemtjänst, läs mer

Komp Pro är en digital lösning för hemtjänsten som bidrar till en smidigare omsorg mellan personal, omsorgstagare och anhöriga.  Den förändrar hur hemtjänstinsatser utförs och hjälper kommuner att erbjuda en mer hållbar och effektiv omsorg. 

Produkten har lagts till i önskelistan