Att planera och genomföra digitala tillsynsbesök via Komp Pro sparar både restid och resurser säger både Pernilla och Anne-lee. De menar att i förlängningen skulle det innebära möjligheter till en förbättrad arbetsmiljö.
Ett annat värde som enhetschefen Anne-lee poängterar är möjligheten att på sikt arbeta mer förebyggande med stöd av Komp Pro. Hon har sett att de fysiska hembesöken i kombination med de digitala ger en bättre relation med omsorgstagaren. Förutom att Komp Pro stöttar socialt behov underlättar det för personalen att se skillnader i hälsotillstånd.
Personalen upplevde även att Komp Pro stärker familjebanden då anhöriga lättare kan inkludera den äldre i familjelivet, bland annat genom att dela bilder och filmer.
Framgångsfaktorer och lärdomar av Komp Pro i hemtjänst
Anne-lee, Pernilla och Malin lyfter följandeframgångsfaktorer:
àEngagemang från ledningen. En engagerad enhetschef och två specialistundersköterskor gjorde att Komp Pro blev installerad och användes, även hos den mest skeptiska användaren.
àInvolvera personalen tidigt. Personalens acceptans och förståelse är avgörande för framgång.
àTydlig kommunikation och utbildning. För att beskriva nyttan för personal och de äldre var det viktigt att demonstrera produkten och beskriva dess funktioner på ett enkelt sätt.
àVåga testa och misslyckas. Pilotprojektet gav utrymme att testa och anpassa utifrån individens behov vilket bidrog till en framgångsrik tillämpning av Komp Pro.
àFrämja relationer. Även digitala möten kan stärka relationer, både mellan äldre och personal och mellan äldre och anhöriga.