Köpvillkor Privatperson

Beställnings / Försäljnings- & Leveransvillkor gällande beställningar och köp inom Sverige

Priser

För privatkunder uppges priser inklusive moms när man skall avsluta sitt köp i varukorgen (ej i webshopen). Vi förbehåller oss rätten till ändring av priser och sortiment till följd av exempelvis förändrade råvarupriser eller valutaförändringar.

Frakt och leveransvillkor för Privatkunder

Lagerförda varor expedieras vanligtvis inom 1-2 veckor. Skulle någon produkt inte finnas i lager eller ha längre leveranstid kommer du att få information om detta.

Om inget annat överenskommits tillkommer kostnader för frakt. Kostnaden är 99 sek inklusive moms för frakt inom Sverige. Observera att för leverans av större/tyngre (skrymmande) varor som levereras med transportör tillkommer leveransavgift. Fraktkostnaden baseras på vikt, storlek och hur lång transporten är. Vi kontaktar då er och informerar om fraktkostnad när beställning görs. Ej uthämtade/mottagna paket debiteras full fraktkostnad samt administrativ avgift.

Betalningsvillkor för Privatkunder

Klarna hanterar hela betalningsprocessen för privatkunder. Som privatkund kan du genom Klarna betala med de flesta på marknaden förekommande betalningsmetoder. All hantering av betalningsuppgifter sker i Klarnas eget system som Komikapp inte har tillgång till. Därav kan vi heller inte ge support i ärenden som rör betalning/återbetalning via Klarna. Har ni frågor gällande hanteringen av er betalning/återbetalning ber vi er därför kontakta Klarna direkt.

Transportskador

Fraktskada och eventuellt saknade kollin måste antecknas på frakthandling och reklameras direkt till transportören inom 7 dagar från mottagandet av varan. Det är av största vikt att varorna blir kontrollerade vid ankomsten. Senare anmälan innebär att transportföretaget inte tar emot skadeanmälan och ni får själv stå för kostnaderna. Fotografera gärna det skadade emballaget innan ni öppnar det samt produkten efter uppackning.

Reklamation

Skulle någon produkt vara skadad eller inte fungera vid leverans skall detta omgående och inom en skälig tid anmälas till oss. Vi följer vid var tid gällande lagstiftning avseende reklamationsrätt.

  • Vid reklamation ska ni kontakta oss via hemsidan och skapa ett ärende.
  • Om en reklamation görs av en vara som senare visar sig vara felfri debiteras ni för fraktkostnaden samt eventuella kostnader för felsökning. Reklamationer skall alltid ske i samråd med Komikapp.
  • Garantivillkor

    Garantin gäller från produktens leveransdatum. Inköpskvitto/ordernummer måste uppvisas för att garantin ska gälla. Garantin omfattar inte:

  • Produkter som har förvarats eller monterats felaktigt.
  • Felaktig användning eller rengöring.
  • Normalt slitage, repor eller skador som orsakats av stötar eller olyckshändelse.
  • Eventuella garantier ges utifrån respektive tillverkares garantivillkor. Komikapp lämnar inga ytterligare garantier utöver dessa.

    Retur av varor

    Du har rätt att inom 14 dagar från mottagandet ångra ditt köp. För beställningsvaror ges ej ångerrätt eller möjlighet till retur.

    Eventuella returer skall alltid ske i samråd med Komikapp. Kostnaden för returfrakten står du för själv. Vid retur kräver vi att:

  • Varan är i nyskick, oanvänd och i sin originalförpackning
  • Varan återsänds med ursprungliga orderhandlingar.
  • Produkter som inte godkänns enligt ovan krediteras inte.

    Du kan inte returnera varor mot postförskott eller efterkrav. Sådana leveranser löses inte ut av oss. Returer/reklamationer ska återsändas i emballage lämpligt för ändamålet. Kunden är ansvarig för produkten vid transport. Skadade returartiklar till följd av bristfällig emballering godkänns inte.

    Om du gör en retur, kom ihåg att du även separat behöver anmäla retur via Klarna som hanterar din återbetalning.

    GDPR och dataskydd

    Vi behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). Uppgifter som lämnas i samband med köp används enbart för att administrera din order och, i förekommande fall, för att fullgöra våra rättsliga skyldigheter. Personuppgifterna delas endast med betrodda tredje parter, såsom betalnings- och logistikföretag, i syfte att slutföra ditt köp. Mer information om vår hantering av personuppgifter hittar du i vår integritetspolicy.

    Force majeure

    Komikapp ansvarar inte för förseningar eller problem som uppstår till följd av omständigheter utanför vår kontroll, såsom naturkatastrofer, strejker, pandemier, krigshandlingar, myndighetsbeslut eller andra liknande händelser. Vid force majeure förbehåller vi oss rätten att förlänga leveranstiden eller i vissa fall häva avtalet utan skyldighet att ersätta eventuella kostnader.

    Tvistelösning

    Vid eventuell tvist ska parterna i första hand försöka nå en lösning genom överenskommelse. Om detta inte är möjligt, avgörs tvisten enligt svensk lag med behörig svensk domstol som rättslig instans. Konsumenter har även möjlighet att vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för kostnadsfri prövning av ärendet.

    Produkten har lagts till i önskelistan